Hoppe til innholdet
Gå til forsiden
Fjell

Kundeklager

Dersom du mener Kredittbanken har gjort en feil eller er misfornøyd med en avgjørelse vi har tatt, har du mulighet til å få overprøvd saken gjennom vår egen klageordning.

Klageordningen er intern og må ikke forveksles med et uavhengig organ som f.eks. Finansklagenemnda. Du kan alltid bringe saken inn for Finansklagenemnda eller domstolene dersom du er misfornøyd med bankens svar.

I misbruks- og svindelsaker knyttet til betaling og kontobelastning, er det banken selv som må bringe sak inn for Finansklagenemnda eller domstolene dersom banken mener at det er grunnlag for at du helt eller delvis kan holdes ansvarlig.

Behandling av saker i Finansklagenemndas sekretariat er gratis for deg. Det kan påløpe et mindre gebyr dersom du får avslag i sekretariatet og krever saken avgjort av nemd. Det er også gratis å benytte bankens interne klage- og reklamasjonsordning.

Dine rettigheter

Dersom du mener Kredittbanken har gjort en feil i forbindelse med din kreditt- eller lånesak, reklamasjonssak eller i kundebehandlingen, kan du rette en klage til vår interne klageordning.

Banken vil behandle din sak i samsvar med de regler som følger av finansavtaleloven og annet regelverk. Banken kan ikke fravike regler som beskytter deg som forbruker.

Banken vil i sine vurderinger også vurdere om det ut fra dine personlige forhold og sakens karakter, er rimelige hensyn som tilsier at et ansvar du eventuelt har, bør lempes. Vi vil også gjerne ha en dialog med deg dersom du ønsker å finne frem til en løsning med banken.

Saksbehandlingstid

Banken skal avgjøre din klagesak innen 15 virkedager fra den er mottatt. Dersom saken tar lengre tid vil vi varsle deg om dette. Saker om svindeltransaksjoner og misbruk av BankID er ofte kompliserte saker som vil kunne kreve lengre behandlingstid. Dette kan også gjelde saker hvor du har et krav mot en selger som ikke leverer som avtalt.

Meddelelse av avgjørelse

Du vil som kunde motta et skriftlig svar på din sak. Dersom du ikke gis fullt medhold, vil bankens svar begrunnes.

Dersom du er uenig i en avgjørelse fra banken, vil vi foreta en ny vurdering av saken.

Slik sender du en klage

Send følgende til klage@kredittbanken.no:

  • Fullt navn
  • Fødselsdato
  • Telefonnummer
  • Hvilket produkt saken gjelder
  • En kort beskrivelse av saken
  • Hva du mener banken har gjort feil i behandlingen av saken